Ostatnio na forum
Przywitanie
(1) odpowiedzi
ostatnia przez: Raven
Przywitanie
(0) odpowiedzi
ostatnia przez: marcin.p0135
Nostalgia
(6) odpowiedzi
ostatnia przez: Dziadek
Chat XXXIII
(894) odpowiedzi
ostatnia przez: Dziadek
Powitanie
(0) odpowiedzi
ostatnia przez: Łukasz 1980
Wynajmij hakera! (https://t.me/Blackhat_plug)
(0) odpowiedzi
ostatnia przez: adolfma7
Cześć
(0) odpowiedzi
ostatnia przez: marusz12
Silnik jajko Komar3 gaśnie po wciśnięciu sprzęgła
(0) odpowiedzi
ostatnia przez: Pieńkoś
[Aprilia Leonardo] by Dziku
(371) odpowiedzi
ostatnia przez: dziku203
motorynka m2
(2) odpowiedzi
ostatnia przez: dziku203
Głównym problemem sprzęgła w ogarze 200 jest za gęsty olej w skrzyni biegów, u mnie pomogło wymienienie hipola 70W40 na Lux10, wcześniej wylałem olej ze skrzyni biegów i nalałem zamiast niego ropy, 4km przejechałem i wlałem Lux10, problem ciągnięcia sprzęgła ustąpił, drugim elementem który decyduje o sprawności sprzęgła to korek na tarczach sprzęgłowych, w niektórych przypadkach po prostu puchnie co uniemożliwia prawidłowe wysprzęglanie. Jeśli te dwie opcje wyeliminowaliśmy pozostaje rgulacja sprzęgła, jak?
Nie będę tu się rozpisywał jak naciągać linkę od sprzęgła.. spójrzcie na poniższe schematy, na jednym widać jak tarcze są osobno a na drugim jak do siebie przylegają
Jak widac na schemacie śruba regulacyjna(1) dociska popychacz(4) sprzęgła a ten w dalszej kolejności "rozdziela" tarcze sprzęgłowe(5) przez co moc z wału nie przenosi się na skrzynię biegów, w tym momencie można mówić o prawidłowym wysprzęgleniu. Zauważ że jeśli śruba regulacyjna będzie odkręcona bardziej, tarcze sprzęgłowe będą na siebie nachodzić i w tedy będzie nam ciągło na biegu przy wciśniętym sprzęgle. Linka sprzęgła(3), dźwignia sprzęgła (2) odpowiada za przeniesienie siły potrzebnej do wysprzęglenia na dłuższy odcinek ponieważ trzeba dużej siły aby pokonać 5 mocnych sprężyn.
Ten schemat ukazuje jak ukłądają się tarcze(5),śruba regulacyjna(1), dźwignia sprzęgła(2) gdy jedziemy na biegu. tarcze są sklejone i przenosza moc z wału na skrzynię biegów. W tym wypadku jeśli śruba regulacyjna będzie zbyt mocno dokręcona sprzęgło będzie się nam ślizgać (tarcze prawie osobno), objawiać się to będzie małymi prędkościami na najwyższym biegu w najwyższych obrotach.
Podsumowując, klamka sprzęgła nie może być ani luźna ani nie może być za bardzo naciągnięta, po przeczytaniu powyższego artykułu zrozumiałeś działanie sprzęgła w ogarze i z łatwością wyregulujesz sprzęgło, prawda że proste? :)
Na dobry początek odkręcamy dekiel od strony startera i iskrownika, przechylamy motor w naszą stronę, powinny wylecieć popychacze sprzęgła w kolejności: długi - kulka - krótki.
Jeśli nie wyleciały wszystkie to powinny wylecieć jak ściągniemy tarcze. Przenosimy się na drugą stronę i demontujemy dźwignie zmiany biegów, żeby mieć całkowity dostęp do dekla silnika od strony sprzęgła. Ściągamy zabezpieczenie, tzw. "seger"
Dźwignie odkładamy na bok a podkładkę i seger zostawiamy na bolcu. Albo też odkładamy gdzieś na bok, jak kto woli ;)
Przed odkręceniem dekla musimy spuścić olej, najlepiej przed tą operacją rozgrzać silnik. W celu spuszczenia oleju podstawiamy jakieś naczynie pod korek spustowy i wykręcamy śrubę kluczem nr 13.
Gdy już mamy spuszczony olej możemy odkręcić dekiel który trzymają 6 małych śrub na śrubokręt płaski i jedna większa na klucz 13.
Uszczelka może jeszcze trzymać dekiel więc możemy sobie pomóc śrubokrętem i delikatnie podważać dekiel tak, żeby uszczelka się odkleiła. Po otwarciu komory sprzęgła wycieknie nam jeszcze trochę oleju i będziemy mieli dostęp do sprzęgła. Musimy teraz ściągnąć 5 zabezpieczeń (malutkie "segerki"), które utrzymują sprężyny na szpilkach kosza sprzęgłowego. Przy ściąganiu zabezpieczenia najlepiej przyłożyć rękę z założoną w miarę grubą rękawiczką, tak aby złapać ściągnięte zabezpieczenie oraz wypychaną pod siłą sprężyny podkładkę jak i samą sprężynę jednocześnie nie raniąc dłoni.
Po ściągnięciu zabezpieczeń, podkładek, sprężyn, miseczek w które były włożone sprężyny, oraz tarczy dociskowej w której włożone były miseczki, sytuacja powinna przedstawiać się tak (na foto założone już nowe tarcze).
Jeżeli mamy mocno zjechane tarcze to powinny łatwo zejść z kosza sprzęgłowego razem z łańcuchem.
Ściągamy łańcuch i oddzielamy od siebie tarczki, w środku powinna być metalowa przekładka.
Jeżeli mieliście korek zdarty tak jak ja, do samej blachy to nie dziwota, że sprzęgło nie działało tak jak trzeba.
Małe porównanie starych tarcz i przekładki z nowymi.
Teraz kolej na trudniejszą część całego przedsięwzięcia. Musimy zamontować nowe tarcze, osobiście dałem też nową przekładkę. Składamy tarczki wypukłymi stronami na zewnątrz pamiętając aby w środek dać przekładkę. Całość wkładamy w łańcuch. Łańcuch zakładamy na zębatkę a tarczki z przekładką wsuwamy lekko na kosz sprzęgłowy, tak żeby wypustki przekładki trafiły w rowki na koszu sprzęgłowym. Wejdzie nam tylko trochę z lewej strony kosza (od strony zębatki) a z prawej prawie wcale. Teraz musimy zdecydowanym uderzeniem z prawej strony kosza (asekuracyjnie dopychając z lewej) wepchnąć całość do końca. Foto całej operacji:
Uff mamy już prawie wszystko na miejscu. Zakładamy tarcze dociskową na szpilki, szykujemy sobie sprężyny, miseczki i klucz projektu OJS'a (link-Admin) ;)
Łączymy sprężynę z miseczką i wkładamy na szpilkę.
Wydaje mi się bez pomocy drugiej osoby kolejna czynność jest niewykonalna, więc prosimy kogoś do pomocy i przystępujemy do zakładania zabezpieczeń. Przykładamy podkładkę do sprężyny a do podkładki klucz. Klucz w na końcu musi mieć grubość maks. 1,5mm, ja miałem zrobiony z blachy 3mm i musiałem go zjechać mocno na szlifierce, żeby dało się założyć segerek.
Jedna osoba dociska sprężynę kluczem a druga zakłada zabezpieczenie, tak jak opisał to OJS' w poradach (dziękuję - OJS) ;) i tak z każdą szpilką ;)
Teraz mamy już z górki, czyścimy dokładnie dekiel i karter i nakładamy silikon wysokotemperaturowy. Dobrze przed nakładaniem wkręcić śrubki aby nie nawpychać silikonu w otwory.
Czekamy z 5 min, żeby silikon odrobinę stwardniał, dajemy uszczelkę i skręcamy wszystko.
Teraz od strony iskrownika w kanalik dla popychaczy sprzęgła wkładamy kolejno: krótki popychacz - kulkę - długi popychacz.
Zakładamy dekiel i linkę. Silnik zalewamy najlepiej nowym olejem. Regulujemy sprzęgło i jeździmy ;)
Dzięki za uwagę i życzę udanych napraw sprzęgła
Autor irek89 z www.forum.ogar200.pl
Bezwzględny zakaz kopiowania bez zgody autora! Adresy IP są zapisywane.
Nie wierzysz?
3.239.3.196
© www.ogar200.pl Wszystkie prawa zastrzeżone!
Strona wygenerowana w 0.002 sek.DESIGNED BY OJS